A A

Online afspraken maken

De huisartsen maken het mogelijk om online afspraken te maken.

Er bestaat een mogelijkheid dat u niet altijd bij uw eigen huisarts terecht komt maar bij een waarnemend huisarts. I.v.m. vakanties, nascholingen of ziekte.

Online afspraak huisarts:

  • Een consult ( 1 klacht, 10 minuten)

Online afspraak assistente:

  • Hechtingen verwijderen
  • Wrattenspreekuur
  • Bloeddruk meten
  • Oren uitspuiten (graag 3 dagen van te voren druppelen met sla-olie)
  • Injectie( vit b12 of prikpil)

Online afspraak Praktijkondersteuner:

  • Oorpijn klachten
  • Keelpijn klachten
  • Huidproblemen
  • Verkoudheid

Mocht u vragen hebben kunt u telefonisch contact opnemen met de assistente.

U krijgt van de gemaakte afspraak niet automatisch een bevestiging of herinnering, noteer de afspraak graag direct in uw agenda.

Indien u niet op de afspraak verschijnt krijgt u een factuur voor het bedrag van € 10,-

Voor een spoed afspraak dient u telefonisch contact op te nemen met het centrum.

Rugpijn

Deze folder is geschikt voor mensen met lage rugklachten.
Deze folder geeft u adviezen en oefeningen voor thuis.
Leest U de folder goed door, alvorens met de oefeningen te beginnen.

ALGEMENE ADVIEZEN

Mensen met lage rugpijn moeten zo normaal mogelijk blijven bewegen. Hierbij mag geen hevige pijn ontstaan. Zeurende pijn mag en kan geen kwaad. Wissel regelmatig van houding, waarbij u tussendoor even pauzeert.
Loopt U normaal, en in eerste instantie korte afstanden.

OEFENINGEN

De oefeningen kunnen op elk tijdstip uitgevoerd worden. Mocht U moeite hebben met opstaan, is het aan te raden deze oefeningen voor het opstaan te doen. Voer de oefeningen 10 keer rustig uit. Lukt dit niet, bijvoorbeeld door spiervermoeidheid, dan kunt u een rustpauze nemen, waarna u de oefeningen hervat.

Er is een onderscheid in twee soorten pijn:

Bij hevige pijn doen alle bewegingen pijn. U kunt dan in het algemeen oefeningen 1,2 en 3 rustig uitvoeren.

Bij zeurende pijn kunt U iets makkelijker bewegen. De conditie van de spieren is in deze fase meestal iets beter, U kunt de oefeningen langer volhouden.

Oefening 1,2 en 3 kunt u nu gebruiken als opwarming en ontspanning. U bent nu in staat uw rugspieren te versterken door de oefeningen iets te verzwaren met oefening 4 t/m 8.

oefening 1

In ruglig met beide knieën opgetrokken. De benen aaneengesloten van links naar rechts draaien. Begin met kleine bewegingen en op geleide van de pijn de beweging vergroten.

oefening 2

in rugligging beurtelings de knie, met beide handen, in de richting van de borst trekken.

oefening 3

Op de onderarmen en de knieën steunen en een kwispel beweging maken met het bekken. Houdt de heupen recht boven de knieën. Houdt de armen recht.

Oefening 4

In ruglig, beide knieën opgetrokken, maakt u nu ene bruggetje door uw billen op te tillen.

Oefening 5

Wanneer u in ruglig de rug stabiel houdt, tilt u afwisselend het gestrekte been op. Dit been kan licht gebogen of gestrekt zijn, afhankelijk van uw spierkracht.

U kunt deze oefening nog uitbreiden door tegelijkertijd de tegenovergestelde arm te heffen.

Oefening 6

Steunen op onderarmen en knieën. Rug afwisselend hol en bol maken.

Oefening 7

Steunen op onderarmen en knieën met een recht rug. Afwisselend één been achterwaarts heffen.

Oefening 8

Handen en knieënstand. Afwisselend tegenovergestelde arm en been heffen. Hierbij proberen een holle rug te vermijden.